دانلود فایل های آموزشی

دانلود نمونه سوال فایل های آموزشی و پژوهشی نقد و بررسی مظالب دانشگاهی پروژه های دانشجویی تحقیق و مقاله

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

دانلود فایل های آموزشی

دانلود نمونه سوال فایل های آموزشی و پژوهشی نقد و بررسی مظالب دانشگاهی پروژه های دانشجویی تحقیق و مقاله


عنوان کامل پایان نامه :  اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران تکه هایی از این پایان نامه : هفدهم : برقراری ارتباط مجدد بین ریسک و کارآفرینی در قرن هفدهم شکل گرفت ، به طوری که کارآفرین به شخصی اطلاق می شد که به منظور عرضة خدمات یا تهیة محصولات […]


دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

\

هفدهم :

قرن هجدهم : سرانجام در قرن هجدهم ، بین صاحب سرمایه و فردی که به سرمایه نیاز دارد تفاوت گذاشته شد . به بیان دیگر ، کارآفرین از تأمین کنندة سرمایه ( به بیان امروز سرمایه گذار فعالیت کارآفرینانه ) متمایز شد . یکی از دلایل این تمایز ، صنعتی شدن همه جانبه ای بود که در جهان به وقوع پیوست . بسیاری از اختراعهایی که در این دوران تحقق یافت واکنشهایی در مقابل تغییرات دنیای آن روز بود ، آن چنان که اختراعهای الی ویتنی و توماس ادیسون نیز همین گونه به وقوع پیوستند. ویتنی و ادیسون فناوریهای جدیدی را به وجود آوردند و هر دو در تأمین منابع مالی اختراعهایشان ناتوان بودند . ویتنی پول مورد نیاز برای تولید پارچة جین کتانی را از دارایی سلب شدة خانوادة سلطنتی انگلیس فراهم ساخت و ادیسون برای بهره برداری و انجام آزمایش در زمینه های برق و شیمی از منابع مالی خصوصی بهره برد . هردو بکار برندگان سرمایه بودند ( کارآفرینان ) نه تأمین کنندگان آن ( سرمایه گذاران فعالیتهای کارآفرینانه ) سرمایه گذار فعالیت کارآفرینانه ، مدیر حرفه ای پول است که سرمایه های مخاطره آمیز را از سرمایه های ثابت و به منظور کسب ضریب بالای بازگشت سرمایه فراهم می کند  ( هیسریچ و پیترز ، ترجمه: فیض بخش ،  1383 ).

کارنگی ، که از خانواده ای فقیر و اسکاتلندی بود ، صنعت استیل آمریکا را به یکی از اعجاب انگیزترین صنایع دنیا تبدیل کرد . در این راه رقابت مداوم او بیش از ابداع و خلاقیتش نقش داشت  ( هیسریچ و پیترز ، ترجمه: فیض بخش ،  1383 ).

در آخرین دهه های قرن بیستم , با رونق تکنولوژی اطلاعات سر فصل دیگری در مبحث کارآفرینی تکنولوژیک پدید آمد . کارآفرینانی چون بیل گیتس , مفهوم تخریب خلاقانه شومپیتر را با تکیه بر تکنولوژی اطلاعات به تصویر کشیده اند . در سالهای اخیر رشد کارآفرینی تکنولوژیک بر مبنای تکنولوژی اطلاعات به حدی بوده است که برخی صاحبنظران , اطلاق  «عصر کارآفرینی» به عصر حاضر را ناشی از از همین رویداد می دانند (مقصودی, 1384).

وا‌‍‌ژه کارآفرینی بیش از دو قرن نیست که در ادبیات مدیریت و اقتصاد وارد شده و مانند سایر وا‌‍‌ژه ها تغییرات زیادی را به خود گرفته و از رشد تکاملی برخوردار بوده است. سیر تکامل فعالان اقتصادی یا کارآفرینان نشان می دهد که کارآفرینی در نظریه های اقتصادی تبلور یافته و به عنوان عامل اصلی ایجاد ثروت یا موجد ارزش اقتصادی شناخته شده و از قرن پانزدهم تاکنون ، در کانون مکاتب مختلف اقتصادی قرار داشته است. پیروان مکتب سوداگری یا مرکانتلیست ها که « توماس مان » موجد آن است ، بازرگانانی را که در کار تجارت طلا و نقره دست داشتند کارآفرین می دانستند ، فیزیوکراتها یا طبیعت گرایان منشأ ایجاد ثروت را زمین و فعالان کشاورزی را کارآفرین می گفتند کلاسیکها یعنی آدام اسمیت ، ‌ژان باتیست سه و جان استوارت میل ، عوامل اصلی ثروت آفرینی را نیروی کار ، سرمایه و مواد اولیه معرفی کرده اند و کشورهایی مثل ایتالیا و انگلیس بعد از دوران رنسانس فعالیتهای زیادی را روی این مسئله انجام دادند. بعد از مکتب کلاسیکها ، فرد جدیدی به نام شومپیتر مقوله ای را به نام کارآفرینی مطرح کرد و آن را به عنوان موتور توسعه اقتصادی معرفی کرد. شومپیتر که از اعضای مکتب اقتصادی آلمان است و در واقع پدرکارآفرینی محسوب می شود ، در سال 1948 چنین بیان می کند این تولید هست که فعالیتی دارای ارزش می شود این تولید از طریق عامل موجد ارزش نوآوری است ، چیزی که تاکنون به آن توجه نشده است اساس حرف در این است که تخریب خلاق باعث می شود تا زاد و ولد و ایجاد رشد شرکتها از طریق نوآوران به وجود آید او می گوید : کسانی که در هر فعالیت و کسب و کار تجاری ، محصول جدیدی تولید می کنند ، یا روشهای جدیدی در فرآیند تولید ، بازاریابی و …… به کار می گیرند و یا از منابع جدیدی استفاده می کنند و یا مؤسسه جدیدی را تأسیس می کنند ، دارای ویژگیهای کارآفرینی هستند و نوآور محسوب می شوند (احمدپور , 1383).

رابینز در تعریف کارآفرینی میگوید : « کارآفرینی عبارت است از قبول مخاطره ، تعقیب فرصتها و ارضای نیازها و خواستها از طریق نوآوری و تأسیس یک کسب و کار ، وکارآفرین ها افرادی هستند که چنین نقشی را ایفاء می کنند » مطالعة کارآفرینی حیطة گسترده ای از رشته های مدیریت ، اقتصاد ، جامعه شناسی و روانشناسی را در بر می گیرد و دارای ماهیت میان رشته ای است. در این جا بود که روان شناسان به کمک علم اقتصاد آمدند و تلاش آنها در سه دهه 50 تا 70 به این نکته بود که آیا می توان افرادی را شناخت که نشدنیها را شدنی کنند ، افرادی که خیلی خلاق و جدی هستند ، عزم و اراده و پشت کارشان زیاد است و…. طبق نگرش روانشناختی ، ویژگیهای شخصیتی و معینی ، افراد را مستعدکارآفرینی می کند. بنابر این یکی از مباحثی که درباره آن تحقیق شده ، جستجو برای تعیین ویژگیهای روانشناختی مشترک کارآفرینها است (احمدپور , 1383).

سؤالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا فقط ویژگیهای فردی است که باعث موفقیت فرد می شود و یک مؤسسه را موفق می کند یا نه ؟ در این رابطه جامعه شناسان به کمک روانشناسان آمدند و مسایل اجتماعی را مطرح کردند که در واقع اصل موضوع شبیه به مثال معروف است که می گوید : اگر شما بذر خوبی داشته باشید ولی زمین مناسبی نداشته باشید ممکن است آن بذر در آن زمین رشد کند. اما اگر زمین مناسبی داشته باشید ولی بذر خوبی نداشته باشید ممکن است در آن زمین مناسب بذر هرطور شده رشد کند. این دو اندیشه با هم تلاقی دارند و به همین دلیل جوامع ، دولتها و سازمانها به فکر شناسایی بستر مناسب برای رشد و پرورش کارآفرینان افتادند که مقوله جدیدی است (هاشمی, 1380).

اقتصاددانان بیشتر نقشهای کارکردی کارآفرین را مورد مطالعه قرار داده و جامعه شناسان و روانشناسان نیز ابعاد فرهنگی و اجتماعی تأثیرات محیط بر فرد و ویژگیهای شخصی وی را بررسی کرده اند (احمدپور, 1382).

دیدگاههای جدید:

یکی ازمهمترین دیدگاههای ارائه شده که درهمین راستا است بوم شناسی جمعیت می باشد این دیدگاه نسبتاً جدید ، توانایی سازمانهای موفق دروفق دادن خود با تغییرات محیطی را یکی از ویژگیهای برجسته آنها می داند ، و تأکید دارد که چنین سازمانهایی بقاء خواهند یافت. از طریقی این ساز و کار انتخاب ، محیط ، ویژگیهای ضروری جمعیت سازمانها را تعیین می کند و تأثیر نهایی را بر تخصیص منابع کارآفرینانه می گذارد . نظریه دیگر که برخلاف دیدگاه بوم شناسی جمعیت می باشد ، انطباق پذیری استراتژیک نامیده می شود ، تنوع رفتاری را که براساس آن سازمانهای انطباق پذیر انتخاب شده  و بقاء می یابند ، به عنوان یکی از ضروری ترین ویژگی های سازمان ها ، معرفی می نماید . در حالی که پیش از این بیشتر محققین معتقد بودند که تنها تصمیمات کارآفرین به موفقیت او و سازمانش منجر می شوند . این دیدگاه ، انطباق استراتژیک و پیش بینی شرایط محیطی را در تأسیس و موفقیت شرکت مؤثر می داند (احمدپور , 1382).

         
  • تلاش برای مفهوم سازی کارآفرین ازمکاتب اقتصادی آغازگردید و توسط روان شناسان و سپس جامعه شناسان و محققین علم مدیریت ادامه یافت .

با بررسی نظریه های اقتصادی کارآفرینی در مرحله اول ، مشاهده می شود که دراندیشه و تفکر اقتصادی ، هیچ نظریه و تعریفی که مورد قبول همه صاحبنظران باشد وجود ندارد و اقتصاد دانان از دیدگاههای متفاوت به بررسی این موضوع پرداخته اند . به طور کلی ، خاستگاه بحث کارآفرینی علیرغم دیدگاهها و تعاریف متفاوت و بعضاً مغایر در تفکر و مکاتب اقتصادی قرار دارد . دیدگاههای مربوط به کارآفرینی همانند سایر مفاهیم اقتصادی

 مانند : تعادل ، بازار ، قیمت ، تحت تأثیر دیدگاههای مکاتب اقتصادی و صاحبنظران مطرح در آن مکاتب بوده است (احمدپور , 1383).

نظریه های اقتصاد با دو سؤال اساسی راجع به جامعه روبرو هستند . اول اینکه چگونه یک جامعه ثروت جدید را ایجاد می کند . دوم اینکه چگونه یک جامعه ثروت را میان اعضای خود توزیع می نماید . بدیهی است که پاسخ به این دو سوال که پیشرفت اجتماعی را تضمین میکند مستلزم وجود ساز وکارهای است که راه حل های ارائه شده را عملی میسازد . در این میان کارآفرینی یکی از ساز و کارهای مهمی به شمار می رود که ایجاد و توزیع ثروت را تضمین می کند . با مروری بر نظرات اقتصادی ارائه شده در این فصل ، یکی از کارکردهای مهم کارآفرینی در رابطه با ایجاد و توزیع ثروت توضیح داده شد (احمدپور,1383).

 

بیشتر تحقیقات در جستجوی تعیین عوامل روانشناختی و شخصیتی کارآفرینان موفق بوده است . یکی از دلایل اصلی انجام این مطالعات شناسایی ویژگی های منحصر به فرد کارآفرینان موفق است . با شناخت این ویژگی ها می توان افراد دارای این ویژگی ها را به کارآفرین شدن تشویق و افراد فاقد این ویژگی ها را به اجتناب از کارآفرینی هدایت نمود که در این صورت به افزایش تعداد شرکتهای نوپای موفق ، می انجامد . علیرغم این تلاشها به نظر می رسد که هم اکنون نیز هیچگونه الگوی قابل استناد برای تشخیص کارآفرینان موفق از غیر موفق وجود ندارد . به همین جهت ، این گونه مطالعات مورد انتقاد واقع شده است .

در واقع ، با این دیدگاه علاوه بر ویژگیهای شخصیتی که در رویکرد ویژگیها مورد تأکید است ، عوامل محیطی و ویژگیهای رفتاری فرد ، شامل تجارب و سوابق شخصی و فردی وی نیز مورد توجه قرار می گیرد (احمدپور, 1383).

  • شرایط کودکی و تأثیر خانواده .
  • الگوی نقش .
  • تجارب شغلی قبلی .
  • تحصیلات .
  • مهاجرت (احمدپور, 1383).

آنچه که می بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که هدف محققین در رویکرد ویژگی ها و مدلهای محتوایی ، یافتن یک چارچوب روانشناسانه و ارائه تعریف کارآفرینی بر مبنای یکسری ویژگی های فردی بوده است که با توجه به محدودیت تحقیقات در پرداختن و اظهار نظر قطعی راجع به این ویژگی های فردی ، ارائه مدل محتوایی فراگیر همواره عقیم مانده است . بر این اساس ، محققین به جای پرداختن به رویکرد ویژگی ها ، به رویکرد رفتاری و مدلهای فرآیندی روی آورده اند (احمدپور, 1383).

مدلهای فرآیندی :

ب- فرآیند چند بعدی :

فرضیه های پژوهش :

فرضیه های فرعی:

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

  • postej postej

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی